Przełomowe odkrycie naukowe z udziałem fizyka z UwB, prof. Piotra Jaranowskiego!

Data wydarzenia 12-02-2016
W odkryciu fal grawitacyjnych, oficjalnie potwierdzonym 11 lutego 2016 r.  przez naukowców, brał udział także fizyk z Uniwersytetu w Białymstoku - prof. Piotr Jaranowski. Badania prowadzone były w ogromnym międzynarodowym zespole LIGO Scientific Collaboration. W jego skład wchodzi m.in. zespół projektu Virgo Collaboration, a w tym projekcie pracowała z kolei grupa 15 polskich naukowców. Jednym z nich jest prof. Jaranowski z UwB.

Rola białostockiego naukowca polegała w szczególności na stworzeniu (we współpracy z prof. Andrzejem Królakiem z Instytutu Matematycznego PAN w Warszawie) podstaw wielu algorytmów i metod służących do wykrycia i estymacji parametrów fal grawitacyjnych z tzw. układów podwójnych. Badacze przyczynili się też do precyzyjnego modelowania sygnału fali grawitacyjnej z układu podwójnego.

Profesor Piotr Jaranowski związany jest z białostocką uczelnią od 1985 roku. Kieruje Zakładem Astronomii i Astrofizyki na Wydziale Fizyki UwB. Jest współautorem około 120 artykułów opublikowanych w czasopismach o zasięgu międzynarodowym oraz (wraz z A. Królakiem) monografii "Analysis of Gravitational-Wave Data" wydanej przez Cambridge University Press. Prof. Piotr Jaranowski jest członkiem Międzynarodowej Unii Astronomicznej, Polskiego Towarzystwa Fizycznego oraz Polskiego Towarzystwa Relatywistycznego.

O szczegółach odkrycia i badań, które do niego doprowadziły, prof. Piotr Jaranowski opowie w piątek,  12 lutego, na otwartym spotkaniu na Wydziale Fizyki UwB. Spotkanie rozpocznie się o godzinie 12.00 w sali 2011, w siedzibie wydziału w kampusie UwB przy ul. Ciołkowskiego. Wstęp wolny. Zapraszamy!

Więcej odkryciu w serwisie Polskiej Akademii Nauk