Rok wyzwań – inauguracja roku akademickiego 2017/2018 na Uniwersytecie w Białymstoku

Data wydarzenia 10-10-2017

10 października Uniwersytet w Białymstoku zainaugurował nowy rok akademicki 2017/2018 i trzecią dekadę swojej działalności jako samodzielnej uczelni.  Rektor, dr hab. Robert Ciborowski, prof UwB, rozpoczynając uroczystość złożył społeczności akademickiej życzenia: - Odwagi, entuzjazmu i przewidywalności, która pozwala na spokojne budowanie. Zaznaczył też, że w związku ze zmianami w szkolnictwie wyższym będzie to rok pełen wyzwań.

Inauguracja była okazją nie tylko do immatrykulacji nowo przyjętych żaków, ale także nagrodzenia najlepszego studenta w minionym roku akademickim. Nagrodę Santander Universidades za osiągnięcia w nauce oraz za zaangażowanie społeczne odebrała Paulina Zadykowicz z Wydziału Prawa. Wyróżnienia trafiły też do najlepszych absolwentów, którzy ukończyli studia w roku akademickim 2016/2017.

Zobacz galerię zdjęć z inauguracji

Dwoje pracowników uczelni - prof. Krystyna Jakowska z Wydziału Filologicznego oraz prof. Jan Taylor z Wydziału Biologiczno-Chemicznego – otrzymało „Medal Uniwersytetu w Białymstoku”. Natomiast tytułem „Zasłużony dla Uniwersytetu” uhonorowanych zostało 5 osób: prof. Maria Zamarajewa (Wydział Biologiczno-Chemiczny), dr hab. Ryta Dziemianowicz, prof. UwB (Wydział Ekonomii i Zarządzania), prof. Siergiej Grinev-Griniewicz (Wydział Filologiczny), dr Ewa Lewicka-Mroczek (Wydział Filologiczny) oraz prof. Eugeniusz Żukowski (Wydział Fizyki).

Gościem uroczystości był także prof. Aleksander Bobko, sekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podczas swojego wystąpienia zaprezentował Konstytucję dla Nauki, czyli projekt reformy systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Podkreślał znaczenie zmian w kształceniu doktorów, oraz możliwość bardziej swobodnego kształtowania struktury uczelni przez jej pracowników. Zaznaczał również, że nowy projekt ustawy o szkolnictwie wyższym został wypracowany przez całe środowisko akademickie, a na efekty jego stosowania trzeba będzie poczekać kilka lat.

Wykład inauguracyjny „Edukacja (w) demokracji” wygłosił prof. Bogusław Śliwerski z Uniwersytetu Łódzkiego. Nawiązał w nim do rektorskich życzeń odwagi, bowiem diagnozując stan edukacji w Polsce, profesor nie pozostawił złudzeń. Ogłosił, że przegraliśmy demokrację, bo zaniedbaliśmy edukację obywatelską:

- Są trzy zasady demokracji – mówił. – Decentralizacja. W polskim szkolnictwie nie występuje. Samorządność. Też jej nie ma. Subsydiarność. Nie istnieje.

Przytoczył wyniki  badań, m.in. prof. Krystyny Szafraniec  z UMK, z których wynika, że mamy wśród uczniów zatrważający deficyt postaw obywatelskich, a politykę „młodzież ma gdzieś”, najbardziej interesuje ją kontestacja. Zdaniem prof. Śliwerskiego, jeżeli chcemy, by młodzież uczestniczyła w życiu publicznym, powinniśmy zrobić „reset” i wrócić do idei Solidarności lat 80, do demokracji uczestniczącej, bezpośredniej, debatującej, uwzględniającej prawa, godność i autonomię każdego obywatela.