AUDYT I KONTROLA ZARZĄDCZA
„Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest przysporzenie wartości i usprawnienie działalności operacyjnej organizacji. Polega na systematycznej i dokonywanej w uporządkowany sposób ocenie procesów: zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego, i przyczynia się do poprawy ich działania. Pomaga organizacji osiągnąć cele dostarczając zapewnienia o skuteczności tych procesów, jak również poprzez doradztwo.”
The Institute of Internal Auditors (IIA)
Celem prowadzenia audytu wewnętrznego jest wspieranie kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.
Czym jest kontrola zarządcza?
System kontroli zarządczej to patrzenie na organizację w sposób uporządkowany, który ma ułatwić zarządzanie.
Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. (Art. 68. 1. Ustawy o finansach publicznych).
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie:
1) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2) skuteczności i efektywności działania;
3) wiarygodności sprawozdań;
4) ochrony zasobów;
5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7) zarządzania ryzykiem. (Art. 68 ust. 2. Ustawy o finansach publicznych )
Kontrola zarządcza wiąże się z zarządzaniem jednostką.
Najistotniejszymi elementami kontroli zarządczej są: system wyznaczania celów i zadań oraz monitorowania stopnia ich realizacji. Kontrola zarządcza ma zapewnić realizację celów jednostki poprzez maksymalizację szans i minimalizację zagrożeń. Istotnym celem kontroli zarządczej jest zarządzanie ryzykiem.
Standardy kontroli zarządczej:
Celem standardów jest promowanie i wdrażania w sektorze finansów publicznych spójnego i jednolitego modelu kontroli zarządczej. Standardy zostały przedstawione w pięciu grupach odpowiadających poszczególnym elementom kontroli zarządczej:
1) środowisko wewnętrzne,
2) cele i zarządzanie ryzykiem,
3) mechanizmy kontroli,
4) informacja i komunikacja,
5) monitorowanie i ocena.
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej zostało wprowadzone do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm., art. 70 ust. 4-6) wraz z innymi instrumentami kontroli zarządczej, jak plany działalności oraz sprawozdania z ich wykonania. Istotą oświadczenia nie jest jedynie sporządzenie tego dokumentu, ale przede wszystkim systematyczne dokonywanie oceny stanu kontroli zarządczej oraz stałe jej usprawnianie.
Podstawą do złożenia oświadczenia są m.in.:
- monitoring realizacji celów i zadań,
- samoocena kontroli zarządczej przeprowadzona z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych;
- proces zarządzania ryzykiem;
- audyt wewnętrzny;
- kontrole wewnętrzne;
- kontrole zewnętrzne;
- inne źródła informacji.
Samoocena kontroli zarządczej
Samoocena kontroli zarządczej, to proces, w którym dokonywana jest ocena funkcjonowania kontroli zarządczej przez pracowników i kierownictwo jednostki. Jest to narzędzie, które w stosunkowo krótkim czasie może dać ogólny obraz funkcjonowania kontroli zarządczej. Jedną z metod przeprowadzenia samooceny jest wykorzystanie do tego celu ankiet (kwestionariuszy). Samoocena kontroli zarządczej jest dokonywana wówczas poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania sformułowane w ankietach.