Celem wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia jest:
- stałe monitorowanie i podnoszenie jakości kształcenia w uczelni,
- podnoszenie rangi pracy dydaktycznej,
- tworzenie jednoznacznych procedur oceny organizacji i warunków kształcenia w ramach uczelni,
- zwiększenie mobilności studentów i doktorantów w kraju i za granicą.
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia obejmuje:
- monitorowanie kompetencji i doświadczenia oraz kwalifikacji nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia ze studentami i doktorantami,
- monitorowanie i doskonalenie procesu kształcenia,
- ocenę jakości zajęć dydaktycznych,
- monitorowanie warunków kształcenia i organizacji studiów,
- monitorowanie wsparcia studentów i doktorantów w procesie uczenia się,
- monitorowanie mobilności studentów i doktorantów oraz stopnia umiędzynarodowienia kształcenia,
- uzyskiwanie opinii absolwentów uczelni o przebiegu odbytych studiów,
- monitorowanie relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym w odniesieniu do programu studiów,
- monitorowanie karier zawodowych absolwentów studiów,
- instrumenty i procedury służące do realizacji pkt 1–9.
Obowiązujące zasady działania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia w Uniwersytecie w Białymstoku zostały wprowadzone: Uchwałą nr 2614 Senatu UwB z dnia 27 listopada 2019 r.